
‘s Zomers 37 graden of meer en ’s winters niet warm te krijgen. Niet fijn om in te werken en niet fijn voor de klanten. “Dat kán niet”, zegt Michel van Dijk van van DijkBikes. “Bovendien is dit ook zeker niet duurzaam. Mensen komen binnen en beginnen meteen te zweten.” Dat er dringend wat moet gebeuren aan zijn pand aan de IJsseldijk, is wel duidelijk. En dat zit eraan te komen: “We hebben groen licht.”
Fietsen gaan nu met hoge kortingen weg uit het pand, waarin vroeger een Mitsubishi-garage zat. Daarvoor was het een Opel-garage. Zijn vader zette daar de eerste stappen van zijn werkzame leven, nu gaat Van Dijk zijn winkel en werkplaats verbouwen, uitbreiden en van een complete metamorfose voorzien. Van DijkBikes komt komend jaar onherkenbaar terug.
Het dak gaat er letterlijk en figuurlijk vanaf, vertelt Van Dijk, die nu 15 jaar aan de IJsseldijk gevestigd is. Sinds die verhuizing gebeurde er weinig aan het pand, dat amper geïsoleerd is.
“In de zomer brand je de tent uit en in de winter is het moeilijk om het binnen op temperatuur te krijgen”, weet Van Dijk. Na anderhalf jaar van plannen maken is zowel de vergunning als het contract met de aannemer rond: de bouw kan in november van start.
En dat wordt nogal een operatie. Het pand krijgt vanbinnen een compleet nieuwe staalconstructie, die 12 meter de grond ingaat. Daarmee staat het gebouw, dat met de verbouwing 1,80 meter hoger wordt, als een huis.
Hoe zoiets kan? Dat weet Michel ook niet, lacht hij. “De aannemer zegt dat het goed te doen is, daar moeten we dan maar vanuit gaan. Ik weet daar niks van, ik heb alleen verstand van fietsen”
Dat zijn winkel nu hoger wordt, zorgt ervoor dat hij een vide in kan bouwen, waar straks ook fietsen staan. Die uitbreiding lost meteen een ruimteprobleem op. “We krijgen er hierdoor 400 vierkante meter bij. En we verkopen veel elektrische fietsen, maar we willen elke doelgroep kunnen bedienen. Dus in de winkel moeten ook loopfietsen, kinderfietsen en aangepaste fietsen te vinden zijn.”
Dat kan nu al wel; maar minder dan hij zou willen. “We hebben wel voorraad, maar niet veel. We kunnen nu wel fietsen bestellen als je er eentje wil, maar straks staat hier een collectie van een bepaald merk.”
Kopers van een fiets kunnen straks een proefrit maken, in plaats van een fiets selecteren op een computerscherm die dan later binnenkomt. En dat is de toekomst, weet Van Dijk. Er worden weliswaar fietsen online besteld, maar dat zijn regelmatig ‘vage merken’. “Het is dagelijkse kost dat die een storing krijgen, waarmee mensen bij ons in de werkplaats komen. Maar wij kunnen daar dan ook niks mee.”
Hij wil daarom het ‘complete plaatje’ aanbieden: aankoop, onderhoud en service. Met de werkplaats als hart van de winkel trekt dat mensen uit een brede regio naar Kampen toe.
“Mensen weten ons steeds beter te vinden, daarom groeien we zo langzamerhand naar een regiofunctie toe.” Daarbij hoort een uitgebreide winkel, waaraan de komende maanden gebouwd wordt.
De bouw start in november en de bedoeling is dat het in februari klaar is. De werkplaats blijft al die tijd gewoon service bieden, de winkel verhuist waarschijnlijk tijdelijk. Omdat die wel leeg moet, biedt Van Dijk nu al forse kortingen op fietsen.
“We hebben kortingen van 25 tot 50 procent op fietsen”, vertelt de ondernemer. Even binnenstappen loont dus. Ook om het pand nog even te zien in de staat van al die jaren. “Ik denk niet dat mensen het na de verbouwing nog herkennen als ze binnenkomen.”